06 - 22 14 57 31 info@kaayman.nl

Waarom een infographic laten maken?

Kaayman maakt chocola van complexe materie en vertaalt uw boodschap in een helder verhaal. Licht verteerbaar en leuk om te delen!

Wat is een infographic?

Met een infographic is het mogelijk een grote hoeveelheid informatie binnen een bescheiden oppervlak  te verbeelden. Door middel van het samensmelten van illustratie, verklarende tekst, grafieken, diagrammen, statistieken en kaarten, wordt de soms aanzienlijke hoeveelheid aangeboden en complexe informatie in één oogopslag begrijpelijk gemaakt op een kraakheldere overzichtelijke manierBovendien is het met een graphic gemakkelijker trends en patronen te herkennen en daarmee inzichten op te doen.

Wat maakt een infographic tot een goede infographic?

Om te beginnen een goed verhaal of boodschap. Samen met een aantrekkelijk ontwerp en ondersteund door feitelijk materiaal zoals cijfers, grafieken, diagrammen of een verklarende tekening en de juiste structuur wordt dit samengesmeed tot een visueel hoogstandje, dat gemakkelijk te interpreteren en vooral te onthouden is. Ook humor is vaak onderdeel van de infographic en verhoogd de kans op delen.

Waar kun je een infographic zoal voor gebruiken?

Toepassingen werden voorheen vooral gevonden in wetenschappelijke publicaties, uitleg van bedrijfsprocessen of -structuren en kennisartikelen in tijdschriften. Maar heeft u er wel eens aan gedacht om uw jaarverslag te presenteren als infographic? Ook voor uw CV, (powerpoint-)presentatie, mailing, instructiemateriaal is een infographic uitermate geschikt. Internet is een geweldig medium om uw infographic te delen.

Waarom zou je een infographic laten maken?

Omdat het een geweldige manier is om informatie te delen! 90% van ons brein wordt gebruikt voor het verwerken van visuele informatie. Om die reden leren we beter als informatie ondersteund wordt door afbeeldingen. Mensen onthouden ruwweg 80% van wat ze zien, 20% wat ze lezen en 10% van wat ze horen. De beste manier om kennis te delen is door middel van visuele ondersteuning, omdat mensen op die manier optimaal kennis in zich opnemen. Dus wilt u dat uw boodschap begrepen en onthouden wordt, dan is een infographic de aangewezen manier. Een mooi design en een beetje humor zorgt ervoor dat u infographic ook nog eens gedeeld wordt.

Less is more!

Gemiddeld wordt slechts een kwart van de tekst op een webpagina gelezen. Mensen beslissen meestal binnen 10 tot 20 seconden of ze op een webpagina blijven of niet, en hebben dan maar 50 tot 100 woorden gelezen. Door informatie te ordenen en visueel te ondersteunen lukt het om meteen ter zake te komen en complexe zaken helder te maken.

Geweldig voor SEO!

Je hebt nu een verhaal, een ijzersterk ontwerp en een coole infographic is het resultaat. Wat nu? Delen, delen, delen! Deel je infographic en creëer traffic naar je website. Go viral! En omdat in het ontwerp  eigen branding of merkindentiteit is verwerkt, is de herkomst van je boodschap voor altijd verbonden met uw eigen merk. Daarmee lok je dus weer meer klanten naar je website!

Praktische vragen over het laten maken van een infographic

Wat is de ideale formaat van een infographic?

Infographics zijn er in alle soorten en maten. Uw infographic is maatwerk en helemaal afhankelijk van de hoeveelheid en complexiteit van de informatie. Ook het beoogde medium speelt mee. In het geval van drukwerk kan ik u adviseren over gebruik van bijvoorbeeld pamflet, folder of poster, maar bij publicatie op internet is er meestal meer vrijheid. In geval van drukwerk wordt de infographic in ieder geval drukklaar opgeleverd en voor publicatie op internet krijgt u een afbeelding in elke gewenste grootte in pixels.

Moet ik zelf tekst en beeld aanleveren?

Ja graag! U bent zelf verantwoordelijk voor het leveren van juiste input in tekst en cijfers. Desewenst zal ik de tekst voor u redigeren en als u geen tekst heeft, kan ik die voor u schrijven. U kunt teksten aanleveren in mail of een word-document. Cijfers graag in excel, word of mail.

Ook kunt beeldmateriaal aanleveren als dat van toepassing is. Verder is alles welkom, waarvan u denkt dat het bijdraagt aan een goede briefing. Heeft u bijvoorbeeld een infographic of illustratie gevonden op internet waarvan de stijl u aanspreekt, kunt u die natuurlijk gewoon meesturen.

Wat moet ik zelf aanleveren voor een infographic?

Naast de input voor de infographic zelf, ontvang ik van u graag alles wat van toepassing is op uw huisstijl. Dan moet u denken aan logo, lettertypen, kleuren een een huisstijlgids als die voorhanden is. Het logo ontvang ik liefst in een vectorbestand, zoals pdf of eps, en anders in hoge resolutie.

Wat is de gemiddelde productietijd van een infographic?

In bijzondere gevallen kan een infographic binnen een aantal dagen gemaakt worden, zoals dat voor tijdschriften ook wel gebeurt. Maar realistischer is, zeker als u als klant enkele momenten voor overleg en ruggespraak wilt hebben, om er enkele weken voor uit te trekken.

Wat kost een infographic?

Dat is helemaal afhankelijk van de geschatte tijd die nodig om de infographic te maken. Na de vrijblijvende intake, als duidelijk is wat de opzet van de infographic zal worden, kan ik voor u een prijsopgave maken.